late night bloggin'

med vita händer, för just nu sitter jag och målar lite på en dräkt jag ska bära på maskeraden "all around the world" imorgon. Bilder kommer väll om två dagar då I guess, om det blir bra vilket jag hoppas på. Brukar chansa och då burkar det också oftast gå bra. The animal inside kommer ut imorgon, håller på att måla min svans, men eftersom den är luddig är det väldigt svårt och den mesta vita färgen kommer överallt förutom där den ska...

Så idag var jag på min första riktiga föreläsning om arkeologin. Den hette Sveriges villkor för arkeologin, eller något liknande, jag orkar inte kolla i mitt block just nu. Men den handlade väldigt mycket om lagarna kring fornlämningar och fornfynd, det var mycket intressant eftersom man fick veta att i princip allt man finner som kan vara en fornlämning och om det i så fall är det tillhör staten, om de inte är yngre än 100år. Mer spännande är att om du till exempel äger ett skåp som du ärvt genom generationer i släkt som kanske är från 1700-tal så måste du anmäla det till myndigheterna om du ska till exempel flytta utomlands eller sälja det, för det anses som ett arkeologiskt "fynd" och kan därför tillhöra staten om de så vill det. Vi fick också se hur lång en process kan vara om man till exempel vill bygga en väg över en gravlämning eller något liknande kulturarv. Proceduren kan ta flera år och det är den som vill bygga vägen (eller det människan/personerna vill göra) som får betala för hela kalaset. Jag ansåg det som mycket givande och intressant faktiskt och insåg att jag kommer trivas, även mina kurskompisar är mycket trevliga, än så länge är de flesta väldigt tystlåtna men det kommer väl med tiden.

Resten av dagen har bestått av mys, fika och bra sällskap. Kvällen av mer mys med familjen, lite tv och mera målande, så det är vad jag ska fortsätta med nu. Måla måla måååååla, känner kreativiteten i mina händer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0